Ammattijärjestäjän vinkkejä

Kontti on mukana Habitaressa 13.–17.9.2023 yhteisosastolla Suomen ammattijärjestäjät ry:n kanssa. Lue lisää Habitaren sivuilta ja tule moikkaamaan osastolle p7160!

Meille Kontissa on tärkeää tehdä hyväntekeväisyyteen lahjoittamisesta helppoa, ja haluamme myös ymmärtää meille lahjoittavien ihmisten erilaisia tapoja lahjoittaa. Aihe on meille tärkeä siksikin, että tavarat päätyisivät vielä jonkun muun iloksi ja tarpeisiin sen jälkeen, kun niistä luovutaan. Siksi Kontti onkin tehnyt yhteistyötä ammattijärjestäjien kanssa – mm. tuottanut tämän artikkelin, sponsoroinut Joensuun seudulla vaikuttavan Tavaravalmentajan podcastia. Myös mm. Oulun Kontti on ollut mukana ammattijärjestäjien tapahtumissa. Keväällä 2023 Kontti oli mukana Suomen ammattijärjestäjät ry:n Kuinka paljon on tarpeeksi -tapahtumassa, jonka tallenteet voit katsoa täältä.


Kaupallinen yhteistyö. Artikkeli on osa sarjaa, joka on tehty kaupallisessa yhteistyössä ammattijärjestäjä Mari Shresthan (Toimiva järjestys) kanssa. Marin yritys palvelee pk-seudulla ja Uudellamaalla. Mari on työnsä puolesta lahjoittanut paljon Konttiin, jo ennen yhteistyömme aloittamista.


Ajatuksia työkseen järjestämisestä, tavarapaljoudesta, aloittamisen vaikeudesta ja tietenkin lahjoittamisesta

Tämä artikkeli on ensimmäinen osa sarjaa, joka on tehty kaupallisessa yhteistyössä ammattijärjestäjä Mari Shresthan (Toimiva järjestys) kanssa. Marin yritys palvelee pk-seudulla ja Uudellamaalla. Mari on työnsä puolesta lahjoittanut paljon Konttiin, jo ennen kaupallisen yhteistyömme aloittamista.

Koska meille Kontissa on tärkeää tehdä hyväntekeväisyyteen lahjoittamisesta helppoa, haluamme myös tukea ja ymmärtää meille lahjoittavien ihmisten erilaisia tapoja lahjoittaa. Aihe on meille tärkeä siksikin, että tavarat päätyisivät vielä jonkun muun iloksi ja tarpeisiin sen jälkeen, kun niistä luovutaan. Kontti onkin tehnyt yhteistyötä myös muiden ammattijärjestäjien kanssa – mm. sponsoroinut Joensuun seudulla vaikuttavan Tavaravalmentajan podcastia. Myös mm. Oulun Kontti on ollut mukana ammattijärjestäjien tapahtumissa.

Kevät tulee – auringonvalo paljastaa kodin pölyt ja herättää siivousinnon. Moni aloittaa kevätsiivouksen, kaappien järjestämisen ja ylimääräisestä tavarasta luopumisen tarmokkaasti – vain huomatakseen, että homma ei olekaan valmis minuuteissa tai edes tunneissa. Ja yhtäkkiä nurkissa vaikuttaisi olevan jopa enemmän tavaraa: piilossa olleista tavaroista on tullut näkyviä kasoja, jotka odottavat pääsyä eteenpäin – on seuraava paikka sitten kirppis, lahjoittaminen, kierrätys tai roskis. Mistä tavaraa oikein kertyy? Olisikohan aika kutsua apuun tavaranhallinnan ammattilainen eli ammattijärjestäjä?

"Tuttu tilanne. Ja niiden kasojen äärellä sitten vitkutellaan ja sitkutellaan", sanoo Mari.

Vaaleahiuksinen henkilö valkoisessa t-paidassa ja farkuissa, istuu tuolilla hymyillenVaaleahiuksinen henkilö valkoisessa t-paidassa ja farkuissa, istuu tuolilla hymyillen
Kuva © Mari Shrestha, Toimiva järjestys

"Olin ajatellut hoitaa tämän sit kun…" on Marille tuttu lause, ja yksi syistä pyytää ammattijärjestäjä apuun, kun oikeaa sitkun-hetkeä ei koskaan tule ja liian ronskisti aloitettu projekti ei etene.

"On haukattu liian iso pala kerralla – tyhjennetty kaikki kaapit ja sitten pysähdytty yksityiskohtien äärelle, vaikkapa vanhoihin valokuviin. Muistojen kanssa menee yllättävän paljon aikaa, sillä niistä on vaikein luopua – ja samalla koko muu tavaramäärä odottaa", toteaa Mari.

Laatikoita ja kestokasseja täynnä tavaraa ikkunan edessä lattiallaLaatikoita ja kestokasseja täynnä tavaraa ikkunan edessä lattialla
Tuttu näky? Kevätsiivous yllätti ja tavaroista pitäisi päästä eroon? Tiesitkö, että Kontin kautta saat myös kestokassit kiertoon, sillä niitä ostetaan meiltä paljon ostosten kuljettamiseen.

Mistä aloittaa tavaran karsiminen?

Monelle hankalaa on juuri aloittaminen, ja Marin ensimmäinen vinkki on: "Pilko projekti osiin ja tee pieniä to-do-listoja. Tämä on ehkä tärkein asia järjestämisessä. Moni aloittaa liian isoista kokonaisuuksista. Esimerkiksi 'järjestä eteinen' voi olla aivan liian suuri ja jäsentymätön möykky – parempi on 'järjestä lasten asustekori eteisessä'".

Käsittele siis pienet kokonaisuudet kerrallaan. Ehdottomasti helpoin paikka aloittaa on jokin pieni ja merkityksetön kohde, johon ei liity mitään tunteita – vaikkapa sukkalaatikko. Tee systemaattisesti, yksi kohde kerrallaan – luota siihen, että viikon tai kuukauden kuluttua määrä on vähentynyt. Yksi tavara päivässä on 365 tavaraa vuodessa, ja se on paljon. Ja ota ammattijärjestäjä apuun ajoissa tai heti alkuun: saat vinkkejä, joilla säästät aikaasi.

Marin mukaan tavarat ovat kämppiksiä, jotka eivät maksa vuokraa: mieti, haluatko tilaa itsellesi vai tilaa tavaroillesi? ”Me luulemme, että emme mahdu kotiimme – mutta todellisuudessa ne ovatkin tavaramme, jotka eivät mahdu kotiimme."

Kolme kuvaa samasta sukkalaatikostaKolme kuvaa samasta sukkalaatikosta
5 minuutin ”to-do-sukkalaatikko”. Vasemmalla lähtötilanne. Keskellä: pieneksi jääneet pois, parit kaikille. Ilman paria jääneet muualle, samoin harvoin tarvittavat jarru- ja villasukat. Oikealla: parit rulliksi niin, että erotat ne ylhäältä katsoen.

Miksi luopuminen on niin hankalaa?

"Aloittamisen lisäksi täytyy päästä irti 'tätä voi vielä tarvita' -ajatuksesta", toteaa Mari. "Siihen on totuttu tai opittu kotona. Suurten ikäluokkien lapsuudessa oikeasti tavaraa olikin vähemmän ja kaikki oli käytössä. Sitten alkoi kulutusjuhla, eikä mistään ollut pulaa – päinvastoin hukutimme itsemme tavaraan. Silti asenne säilyi: mistään ei raaskita luopua ja se on johtanut monilla tilanteeseen, jossa kaapit pursuavat. Tätä vastaan milleniaalit taistelevat kuluttamalla vähemmän."

"Järki käteen – tarvitsetko oikeasti 15 pussilakanaa? Jos päätät tarvita, myös käytä niitä", hän lisää vielä.

Tavarat myös vanhenevat, jolloin niitä ei ihan oikeasti tarvitse. Hyvä esimerkki ovat tietokirjat: kaikki löytyy nykyään digitaalisesti, ja lisäksi tietokin vanhenee. Tästä syystä Konteissakaan ei enää oteta vastaan vanhoja tietosanakirjoja.

Ja ne muistot! "Itselleni vaikein paikka oli aikoinaan lapsen turvakaukalo – oli tosi vaikea luopua esineestä, johon liittyy niin paljon tunteita. Ajattelin suurin piirtein, että jos nyt luovun tästä, en saa enää ikinä lapsia. Ja sehän ei pidä paikkaansa. Pitääkin ymmärtää se, että muistot eivät ole kiinni tavarassa."

Usein järjestämisen vaikeus liittyykin siihen, että yritetään järjestää tavaraa, jota ei itseasiassa edes tarvita. Myös Marille itselleen käänteentekevä oivallus aikoinaan oli se, ettei kaikkia kaappeja ei tarvitse täyttää tavaralla. "Niin yksinkertaiselta kuin se nyt tässä uudessa ammatissa tuntuukin: jouduin joskus oikeasti hoksaamaan, että kaapin ei tarvitse olla täysi", Mari nauraa.

Mikä on pahinta, mitä voi tehdä?

"Sulkea ovi, unohtaa koko asia… Se, että ostaa uusia kaappeja säilytystä varten tai jopa vuokraa varaston. Järjestäminen alkaa karsimisesta – ei siitä, että ostetaan uusia, hienoja säilytyskoreja. Tavarapaljouden haasteita ei voi ratkaista hommaamalla lisää tavaraa. Näin tehdään vasta karsimisen jälkeen, jos jäljelle jäävät tarvitsevat järkevämmän säilytyspaikan. Suunnitellusti."

"Vaarana on myös, että mahdollinen tavaran haalimisen syy jää käsittelemättä", lisää Mari.

Mistä tavaraa tulee ja kertyy?

Kun ostaa itse, on liika tavara peiliin katsomisen paikka – mutta entä ilmainen tavara? Hyvä esimerkki ovat lähipiiristä saatavat lasten tavarat, joiden kanssa vanha tuttu "ostin kun halvalla sain" muuttuukin helposti muotoon "otin kun ilmaiseksi sain". Pitääkö sinun säilöä tavaraa, jota et halua etkä tarvitse?

"Toki kasvava lapsi tarvitsee vaatetta – mutta jos aiot ottaa vastaan kaiken, tarvitset järjestelmällisyyttä. Tee selkeä lista, mitä kaapissa jo on ja mitä seuraavaksi otetaan käyttöön. Tarvitset myös kiertosysteemin ja paikan seuraaville. On tosi vaikeaa sanoa ei lahjoille – mutta ilman organisointia tavarakaaos on valmis."

Tavaraa ystävälle lahjoittava voi myös itse pohtia asiaa: Älä vie yllätyksenä viittä kassia, koska toinen ei ehkä osaa kieltäytyä. Kysy ensin "tarvitsetko" ja opettele hyväksymään "ei". Helpota kieltäytymistä sanomalla "voin myös viedä muualle". (Ja tuo vaikkapa Konttiin!)

Marin vinkkejä vanhemmille: toivokaa läheisiltä ja sukulaisilta, etteivät lapset saisi kovin isokokoisia lahjoja ilman etukäteen sopimista. Lapsen kanssa voi keskustella ja ehdottaa, että pari pehmolelua jo lahjoitettaisiin jollekulle, jolla niitä on vähemmän.

Ja muistathan, että toisen ihmisen tavaroita et voi poistaa – kyllä muiden perheenjäsenten pitää pystyä luottamaan siihen, että heidän tavaransa ovat tallessa vielä työ- ja tarhapäivän jälkeenkin!

Entäs jatkossa? Kun on karsittu, miten tavarat pysyvät järjestyksessä?

Moni haluaa hypätä suoraan lopputulokseen: siisteyteen, järjestykseen ja kiiltäviin somekuviin. Näin se ei kuitenkaan mene. Mari jopa hieman vastustaa kauniita ennen-jälkeen-kuvia, joita some ja lehdet ovat täynnä. "Niistä puuttuu todellisuus. Se, että välissä on tehty valtavasti töitä, koettu luopumisen tuskaa, kierrätetty, poistettu, lahjoitettu."

Tässä muutamia ammattijärjestäjän vinkkejä:

  • Etsi sinulle sopiva tapa: jos esim. inhoat siivoamista, ehkä sängynaluslaatikot eivät sovi sinulle. Ne kun keräävät pölyä ja vaikeuttavat imurointia.
  • Hyödynnä vaatekaapin ylähyllyt & hyllyjen takaosa: suomalainen 60 cm syvä vaatekaappi on hankala, sillä takarivistä tavaroita ei saa helposti käyttöön. Laita siis vaatekaapin takariviin eri vuodenajan vaatteita.
  • Pohdi "pikkujuttuja": esim. siirrä eniten käytetyt astiat niin, että ovat lähellä tiskikonetta. Mieti, ketä varten järjestät: sinun kotisi pitää toimia sinulle ja perheellesi, ei somekuvia ja sukulaisia varten.
  • Mieti aina ostaessa todellinen tarve & paikka valmiiksi.
  • "Toimiva järjestys" (eli Marin firman nimi) on hyvä, lyhyt muistisääntö: ideaalitilanteessa tavara sujahtaa paikoilleen niin, että järjestys toimii juuri sinulle.
  • Suunnittele myös selkeä, juuri sinulle sopiva ja arkea helpottava poistoprosessi: hylly tai kassi, johon keräät poistettavat tavarat.
Nainen asettelee säilytyslaatikoita vaatekaapin hyllyille.Nainen asettelee säilytyslaatikoita vaatekaapin hyllyille.
Asiat helposti saataville. Kuva © Mari Shrestha.


On ihmisestä kiinni, milloin tavara poistetaan: joku saattaa tietää tarvitsevansa jotain asiaa kolmen vuoden kuluttua. "Itse säästän noin vuoden päivät, mutta toki teen aktiivista tavaratyötä. Mulla on jatkuvasti olemassa mm. kirppiskassi ja Kontti-kassi," kertoo Mari.

"Tavaratyöllä" tarkoitetaan juuri sitä jatkuvaa prosessia, joka sinulle kehittyy: kun poistettavilla tavaroilla on oma paikka, on tärkeä myös luopua niistä heti. Näin vältetään kasojen kertyminen.

"Pitää myös tiedostaa oma rooli tavaramäärän kasvamisessa: oletko kauppakeskuksissa inspiroituja, pönkitätkö itsetuntoasi, etkö osaa sanoa ei… Sinä itse olet se, joka päästää tavaran ovesta sisään. Ja tämä voi olla monelle kivuliastakin tajuta", ohjaa Mari.

Vaaterekkejä, joilla roikkuu vaatteita ja jokaisessa lappu "naisten vaate silitykseen". Takana varastotilaa ja lisää rekkejä.Vaaterekkejä, joilla roikkuu vaatteita ja jokaisessa lappu "naisten vaate silitykseen". Takana varastotilaa ja lisää rekkejä.
Tältä se näyttää suurten tavaramäärien kanssa. Konttien takatiloissa kaiken on oltava järjestyksessä, sillä tavaraa on valtavasti. Sovella lappuja ja merkintöjä pienemmässä mittakaavassa omissa vaatekaapeissasi!

Onko järjestämisen tavoite täydellinen minimalismi? Pitääkö kaikesta luopua, eikö enää ikinä enää saa ostaa mitään?

"Ammattijärjestäjän tehtävä ei ole päättää, kuinka paljon tavaraa sinä tarvitset. On oma tehtäväsi huomata, milloin tavaramäärä on liian iso sinulle – ammattilainen auttaa tämän hahmottamisessa", Mari toteaa.

"Myös tarpeet vaihtelevat tosi paljon: Jos peset pyykkiä isolla koneella kerran viikossa, tarvitset enemmän sukkia. Saatan joskus myös ehdottaa, että tarvitsetko jopa jotain lisää – jos sinun arkesi pyörii sillä paremmin."

Mitä karsituille tavaroille tehdään?

"Samalla, kun teet karsintaa, lajittele tavarat. Huomioi roskissa eri jakeet – sekajäte maksaa, lajittelu ei! Ota myytävät ja lahjoitettavat erilleen. Päätä heti, mihin tavaran poistat ja hoida se mahdollisimman pian."

Tämä on monelle vaikeaa, ja siksipä Marikin on juuri lisännyt palveluhinnastoon kohdan myös sille, että vie lahjoitettavat eteenpäin. "Joko Konttiin tai muualle, kun osuu matkan varrelle ja asiakkaan toiveen mukaan. Tällainen avaimet käteen -ratkaisu ammattijärjestäjän kanssa säästää asiakkaan aikaa."

"Yleisin harhaluulo tavaroiden lahjoittamisessa on se, ettei osata arvioida tavaran kuntoa", toteaa Mari. "Tieto siitä, mikä on oikeasti vielä myyntikuntoinen."

Kontinkin kokemuksen mukaan haitari lahjoitettavaan tavaraan suhtautumisessa on todella laaja: toinen ajattelee myyntikelpoisesta tai jopa keräilytuotteesta liian tarkasti "tätä en kyllä kehtaa viedä, on niin vanhakin", toinen taas rikkinäisestäkin "kyllähän tätä vielä joku voi käyttää". Olennaista olisikin oppia katsomaan esinettä ulkopuolisena, ilman tunnesidettä. Tässäkin ammattijärjestäjä voi auttaa – ja Kontissa neuvotaan tietysti mielellään.

Entä mitä se ”ammattijärjestäminen” oikein on? Kuka käyttää ammattijärjestäjää? 

Ammattijärjestäjä ei kysele eikä kyseenalaista sitä, miksi hänet on palkattu. Kyseessä on palvelu, jonka voi ostaa hyvin erilaisista syitä. Vaikeammissa tilanteissa lohduttaa toki, että Mari on koulutettu ammattijärjestäjä ja Suomen ammattijärjestäjät Ry:n jäsen. Häntä sitoo vaitiolovelvollisuus ja yhdistyksen eettinen ohjeistus.

Marilla on asiakkaita laidasta laitaan: "Mä autan karsimaan turhat ja järjestämään loput toimivaan järjestykseen. Tällaista palvelua tarvitsevia on kaikissa ihmisissä, sillä eivät kaikki osaa järjestää."

Miksi pitäisikään osata kaikki itse? Joku haluaa arkeensa luksusta tai hemmotella itseään – vähän kuin palkkasi siivoojan, menisi hienoon ravintolaan tai kampaajalle. Toinen ei vain tykkää järjestämisestä, kolmas hakee helpotusta jaksamiseen, neljäs on perinyt ison määrän tavaraa eikä tiedä mitä tekisi. Aina ei tarvitse olla ääripään esimerkki, vaikkapa "hamstraaja" – voi olla vaikka toive siitä, ettei aina olisi aamuisin kiire ja kaikki hukassa.

"Koulutetun ammattijärjestäjän kanssa voi säästää paljonkin aikaa ja vaivaa – mutta ei meidänkään avulla voi pikakelata lopputulokseen. Meillä on kuitenkin aina fokus siihen, että muutos on pysyvää", Mari muistuttaa.

Ammattijärjestäjän paras vinkki!

Lopuksi vielä jokin yllättävä vinkki: olisiko se vaikkapa "tee näin" -vinkki keittiön aterinlaatikkoon, liinavaatekaappiin tai lastenhuoneeseen? Ammattijärjestäjän vastaus yllättää:

"No mulla olisi tällainen vallankumouksellinen vinkki: Tiedä, mitä omistat. Kaikki on kiinni siitä."

Lue myös

Vaaterekki, jolla roikkuu vaatteita ja lappu "naisten vaate hinnoitteluun". Takana varastohyllyt täynnä laatikoita, joissa kiinni sisällöstä kertovia lappuja, esim. "yo-lakit", "kesäsukka", "lasten uimapuvut".Vaaterekki, jolla roikkuu vaatteita ja lappu "naisten vaate hinnoitteluun". Takana varastohyllyt täynnä laatikoita, joissa kiinni sisällöstä kertovia lappuja, esim. "yo-lakit", "kesäsukka", "lasten uimapuvut".
Toinen esimerkki Kontin mittakaavassa: eri kauden tavarat ylähyllyllä selkeästi merkittynä – poissa ajankohtaisten, juuri nyt tarvittavien tieltä.

Tiesitkö?

Tuotteet
Toggle Nav