UKK | Kontti-ketju

UKK | Usein kysyttyä Kontista

Saamme reippaasti positiivista palautetta – kiitos teille kaikille! Osa kysymyksistä ja väitteistä nousee aika ajoin uudelleen keskusteluun, vaikka Kontti on jo 20-vuotias. Siksi kokosimme usein kysytyt omaksi sivukseen.

Secondhand & kierrätys

Sana ”kierrätys” voi olla hieman harhaanjohtava meidän kohdallamme, se kun tarkoittaa myös jätteiden kierrätystä. Suomen kielestä oikeastaan puuttuu käännös sanoille "secondhand" tai ”pre-owned”. Siis sana meille, jotka emme ole kirpputori emmekä kierrätyspiste, emmekä myy pelkästään antiikkia, keräilytavaroita tai vintage-vaatteita. Eivätkä kaikki tuotteemme ole edes käytettyjä, sillä saamme lahjoituksina myös aivan uusia tuotteita, varsinkin yrityksiltä.

Me kierrätämme ehjää, puhdasta ja käyttökelpoista tavaraa uudelleen käyttöön, emme suinkaan ole tavaroiden viimeinen loppusijoituspaikka tai lajittelukeskus. Likaisia ja rikkinäisiä tavaroita emme ota vastaan. Myyntikelvoton tekstiili-, elektroniikka-, metalli- tai mikä tahansa jäte on kustannus myös meille, ja varat ovat suoraan pois Punaisen Ristin avustustoiminnasta. Lue lisää siitä, mitä ja miten Konttiin voi lahjoittaa.

Mitä lahjoitukselleni tapahtuu Kontissa?

Lahjoituksesi käy monien vaiheiden läpi, ennen kuin se pääsee myymälän puolelle. Tutustu erään lahjoituksen matkaan!

Mikä on Äiti Teresa -peitto ja miten se liittyy Konttiin?

Äiti Teresa -peitot ovat tavallisten ihmisten itse neulomia peittoja, joita on jo vuosia neulottu kansainväliseen vaateapuun ja joita myös on aiemmin toimitettu eteenpäin Konteista. Näin ei kuitenkaan enää toimita. Kaikki Konttiin lahjoitetut tavarat menevät ensisijaisesti myyntiin, vaikka toki toimitamme vaateapuun yleisesti vaatetta ja tekstiilejä tarvittaessa. Lue, mitä lahjoitukselle tapahtuu Kontissa

Itse tehdyt neuleet, sukat ja lapaset, Äiti Teresa -peitot ja muut käsityöt ovat edelleen tervetulleita Suomen Punaisen Ristin kansainväliseen vaateapuun. Ohjeet tekemiseen ja toimittamiseen löytyvät Punaisen Ristin sivulta "Tee itse avustustarvikkeita"

Vapaaehtoiseksi Konttiin?

Vapaaehtoiset ovat merkittävä osa Punaisen Ristin toimintaa. Kontissa eletään kuitenkin myymälän arkea, ja mahdollisuus vapaaehtoistöihin vaihtelee myymälän tilanteen mukaan. Lue lisää Töihin Konttiin -osiosta. Vapaaehtoistoiminnasta yleisesti voit lukea lisää Suomen Punaisen Ristin sivuilta.

Mihin voin jättää palautetta Kontista?

Toivomme myymälöitä koskevan palautteen myymälän asiakaspalautelaatikkoon, jonka löydät kassojen tai asiakaspalvelun lähistöltä. Näin palaute menee nopeimmin oikeaan osoitteeseen.
Mikäli palautteesi koskee jotain asiaa juuri sillä hetkellä (väärin hinnoiteltu tuote tms.), kerrothan asiasta heti virheen huomattuasi suoraan myymälän työnjohtotiimille. Tämä on tärkeää, jotta virhe voidaan korjata heti paikan päällä.

Voit jättää yleistä palautetta myös lomakkeella, mutta huomioithan, että verkkolomakkeella emme voi kuitenkaan vastata kysymyksiin yksittäisten myymälöiden valikoimista, noutopalvelun aikatauluista tai työllistämisestä. Olethan yhteydessä suoraan lähimpään myymälääsi.

Alennushinnat (opiskelijat, eläkeläiset, työttömät)?

Noudatamme periaatetta, että hinnat ovat samat kaikille. Pyrimme aina pitämään valikoimissamme myös edullisimpia arjen perustavaroita, joihin kaikilla on varaa. Esimerkiksi vuonna 2020 Kontista ostetuista tuotteista ketjutasolla jopa yli 70 % on alle 5 euron hintaisia tuotteita.

  • Järjestämme myös silloin tällöin koko ketjun alepäivän, jolloin koko valikoima myydään puoleen hintaan. Saat tiedon ajankohdasta etukäteen tilaamalla uutiskirjeemme.
  • Myymälöillä saattaa myös olla omia, paikallisia alekampanjoita tai varastontyhjennyksiä, joista saat parhaiten tietoa käymällä säännöllisesti myymälässä tai seuraamalla sen omaa Facebook-sivua.

Kontin hinnoittelu

  • Saamme joskus myös hintapalautetta, josta voi päätellä, että palautteen antaja ei ehkä tunne Punaisen Ristin Kontin toiminnan tarkoitusta. Kontin tehtävä on myydä lahjoitettuja tuotteita sen vuoksi, että keräämme varoja Suomen Punaisen Ristin auttamistyöhön. Pyrimme siihen, että meillä on jatkuvasti tarjolla sekä edullisia perustavaroita että arvokkaampia keräilytuotteita. Koska myymme lahjoituksena saamiamme tuotteita, myös lahjoitukset vaikuttavat tavaravalikoimaamme Konteissa.
  • Joskus saamme palautteena, että ”Ketään ei kiinnosta sadan euron retromaljakko”, mutta voimme todeta, että Suomessa on todella paljon keräilijöitä, joita erikoistuotteet kiinnostavat. Palautteeseen ”Kirpputorilla pitäisi olla kirppishinnat” tai ”Lahjoituksena saaduilla tuotteilla pitäisi aina olla halvat hinnat”, voimme todeta, että emme ole kirppis sanan perinteisessä merkityksessä. Kontti on secondhand-ketju, jonka tuotto ohjataan Punaisen Ristin auttamistoimintaan. Haluamme, että meiltä voi tehdä edullisia löytöjä, mutta toisaalta haluamme kunnioittaa lahjoittajaa, joka lahjoittaa meille arvotuotteen.
  • Jos joku pohtii ”Miksi merkkituote maksaa enemmän – saman ajan sen käsittely vie?”, voi ensi alkuun todeta, että arvoesineiden käsittely vaatii enemmän aikaa. Arvoesineitä tulee käsitellä varovasti ja myös esineen todellisen arvon kartoittaminen vie aikaa, jotta varmistutaan esineen aitoudesta ja hintatasosta. Jollekin lahjoittajalle arvoesineen lahjoittaminen on (ehkä ainoa) keino tukea Punaisen Ristin toimintaa. Itse asiassa moni arvokkaampien esineiden lahjoittaja varmistaakin ensin: ”Ettehän sitten varmasti myy pilkkahintaan?” Tosin vahinkoja käy tässäkin ja joskus meiltäkin arvotuotteen saattaa löytää todella edullisesti. Pahoittelut, jos juuri sinun lahjoittamallesi arvotuotteelle on käynyt näin! Jos arvotuotteen sitten ostaa keräilijä, hän tietää kyllä mitä etsii ja miksi se maksaa. Usein hän todennäköisesti paitsi maksaa Kontti-löydöstään edullisemman hinnan kuin esim. antiikkiliikkeessä, samalla valitsee Punaisen Ristin toiminnan tukemisen. Liian halvalla myyty arvoesine päätyy joskus uudelleen myyntiin vielä korkeammalla hinnalla – tämä on varmasti tuttu ilmiö kaikille joskus omia tavaroitaan myyneelle.
  • Samat asiat pätevät myös kalliisiin merkkivaatteisiin: jos meille lahjoitetaan 500 €:n arvoinen, uudenveroinen ja korkealaatuinen talvitakki, emme halua halventaa lahjoitusta myymällä sen eteenpäin 5 €:lla. Hinnoittelemme sen asianmukaisesti, todennäköisesti yli 100 €:n hintaluokkaan. Mutta toki esimerkiksi tuotteen käyttöikä ja trendi vaikuttavat tilanteeseen.
  • Meille on tärkeää pyrkiä pitämään aina tarjolla edullisia perusvaatteita ja -tavaroita, jotta kaikilla on mahdollisuus käydä meillä ostoksilla.

Virheet hinnoittelussa?

Pyrimme tarkistamaan hinnat useammasta paikasta, mutta usein on mahdotonta seurata kaikkien valmistajien, verkkokauppojen ja päivittäistavaraketjujen nopeasti vaihtuvia tarjouksia. Käytetyn tuotteen hinnoittelu on hankalaa, ja koska kaikki eivät voi olla asiantuntijoita kaikessa, sattuu meillekin virheitä. Pahoittelemme, jos näin on käynyt juuri sinun kohdallasi!

Jos huomaat myymälässä selkeästi väärin hinnoitellun tuotteen, kerrothan asiasta heti myymälän henkilökunnalle. Tämä on tärkeää, jotta virhe voidaan korjata heti paikan päällä ja myymälän työnjohto pysyy tapauksista tietoisena.

Kierrätettyjen sähkö- ja muiden laitteiden myynti

"Miksi sanotte, että ette ole voineet testata tuotteen käyttöturvallisuutta?” Hintalapussamme lukee näin, sillä meillä myydyt sähkölaitteet "vain" arvioidaan. Meillä ei ole töissä valtuutettuja sähköalan ammattilaisia ja mahdollisuutta virallisesti tarkastaa laitteita ja esim. purkaa niitä kokonaan osiin mahdollisten piilevien vikojen selvittämiseksi. Siksi emme voi antaa laitteille samanlaista turvallisuus- ja toimintatakuuta kuin uusille tavaroille kaupoissa annetaan.

Arvioimme sähkölaitteiden kunnon Tukesin kierrätystuotteita koskevien ohjeiden mukaan ja ylläpidämme tietotaitoa aiheesta. Käymme läpi mm. sen, että laitteen johdot, pinta, kytkimet, säätimet yms. ovat ehjiä ja sähkölaitteeseen saa virran normaalisti.

Muistathan, että minkä tahansa kierrätystuotteen ostaminen on eri asia kuin täysin uuden tuotteen ostaminen. Sama koskee muitakin teknisiä laitteita, vaikka ne eivät olisikaan sähköllä toimivia. Huomioithan, että myös lasten leluissa voi olla tällaista mekaniikkaa. Vaikka tutkimme myytävät tuotteet huolellisesti, emme koskaan voi varmasti tietää, miten pitkään tuote toimii käyttötarkoitukseensa.

Vinkkejä secondhand-ostoksille löydät Ajankohtaiset-osiostamme.

Miten Kontti työllistää?

Sisältöä päivitetään parhaillaan. Lue lisää Kontista työpaikkana ja työnantajana.

Tuotteet
Toggle Nav